Здравословен ли е течният шоколад „Нутела“ и защо трябва да го махнем от сутрешното си меню?

nutella

Повечето млади хора изобщо не се интересуват от съставките на даден хранителен продукт. За тях не е важно какво има вътре, а как е на вкус. Е, сигурно няма човек, който да не е опитвал Нутела, нали?

На много от вас, дори им е любимата закуска. При същите тези млади хора се наблюдава тенденцията да не излизат от фитнеса. Макар, че малка част от тях всъщност тренират за здраве, а не само за мускули, те също не знаят какви съставки има в Нутела, но им е любима храна.

Давам ви шанс, преди да продължите надолу да проверите в сайта на Нутела, какви съставки съдържа продукта.

Ето все пак черно на бяло съставките в един буркан Нутела:

nutella ingred

Това са съставките в официалният сайт на Нутела към днешна дата.

Според нашумялата кампания на Нутела, техният продукт е чудесен старт на деня за всеки човек и най-вече за децата. А, дали според вас детето ви трябва да започва деня си със захар, модифицирано масло и соев лецитин ?

Нека да преминем към съставките:

Както виждаме на първо място е захарта. Захар и още захар!

Две супени лъжици Нутела съдържат 21 грама захар! Всъщност 55 % от Нутела е захар!

Върху какво си намазвате продукта сутрин? Най-вероятно върху хляб, палачинки, бисквити и т.н. Е, добавете тези 21 грама захар от две лъжици Нутела, добавете въглехидратите от хляба (които са сложни захари) една чаша сок и уау…

Високото съдържание на захар в закуската ще предизвика скок на кръвната захар… Толкова захар пречи на концентрацията, човек трудно се съсредоточава, предизвиква агресия, а и някои хора (най-вече децата) стават хиперактивни. А, какво следва след това? Изпитвате дискомфорт и искате да: 1) подремнете или 2) да ядете още захар.

DSC_0109
Снимка: allison.hare

Втората съставка е тъй нареченото зеленчуково масло, на български му викаме растително масло, а Нутела използват в крайна сметка – палмово масло.

Преди време в съставките пишеше „модифицирано палмово масло“, а сега както виждате пише само „растително масло“.

На конкретният въпрос, дали палмовото масло в Nutella® лешник е хидрогенирано? Комапнията отговаря:

„Не. Палмовото масло е извлечено естествено от плода на палмата. Палмовото масло е коригирано, за да осигури най-добрата консистенция за лесно намазване чрез намаляване на нивото на наситени мазнини.“

Сега, в главата ви се въртят думите „модифицирано“ и „коригирано“, нали?

Неoспорим е фактът, че палмовото масло има своите хранителни качества, но страничният ефект е, че причинява нискокачествено възпаление, което е свързано с инсулиновата резистентност, затлъстяване и метаболитни нарушения.

Лешници…

Голямата гордост на Нутела е, че в един буркан има 50 лешника. А, колко лешника има в една порция?

Един буркан има 10 порции, горе-долу, тоест в една порция има 5 лешника. Голяма работа…

Ако ядете Нутела, само защото обичате много лешници, то по-добре се възползвайте от хранителните стойности на лешника, като си купите една шепа лешници. Така ще си спестите „ям го, защото е вкусно“ и ще го заместите със „защото е полезно и вкусно“.

Според етикета, 13 % са лешниците в Нутела.

Снимка: kazuletokyoite
Снимка: kazuletokyoite

Преминаваме към емулгатора, който е “ Соев Лецитин„.

Защо казваме НЕ на соевият лецитин:
– По-голямата част от соята на пазара е ГМО;
– Соята съдържа изофлавоноиди, които могат да доведат до хормонален дисбаланс;
– Потиска щитовидната жлеза, съдържа токсини и естрогени, които могат да разстроят женският менструален циъл, да снижат нивата на тестостерон;
– Соята е богата на фитична киселина, която може да блокира важни минерали като желязо, магнезии, калции, мед, цинк в тялото ни.

Учени са установили, че приемът на соев лецитин е излишен, тъй като тялото само си набява нужното количество.

Стигаме до Ванилин.

Ванилинът е синтетичен заместител на ванилията. Самият факт, че е нещо изкуствено и се ползва, защото е по-евтино говори много. Въпреки това, според учените е безвреден.

Телевизионните реклами се опитват да покажат колко здравословен е течният шоколад Нутела, но не показват, че всъщност половината буркан е захар. Опитват се да пробутат колко богат е на лешници, което също се оказва една голяма лъжа. Опитват се да се наложат в училищните столове като здравословна закуска за децата, а според вас така ли е? Не забравяйте винаги, когато купувате даден продукт да проверявате неговите съставки. Поровете се в интернет, защото това, че е вкусно, не означава, че е полезно!

Радослав Сидеров
Facebook / Twitter

2 thoughts on “Здравословен ли е течният шоколад „Нутела“ и защо трябва да го махнем от сутрешното си меню?

  1. на нутелата, която продават Швейцария съставките са други. Странно

  2. Благодаря за анализа, но да попитам – ако трябва да избираме течен шоколад за каквито и да е цели, на кой тогава да се спрем? Захар е ясно, че винаги си има.
    Не разбирам кой всъщност мисли Нутела или който и да е шоколад за полезен..

Моля, спазвайте правилата за писане на коментари! Можете да ги откриете в секцията "За нас".

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s